5 tips om de relatie met jezelf te helen

De relatie met je zelf.

Stel je voor dat je een relatie hebt en jouw partner heeft nooit tijd voor je, luistert niet en heeft geen aandacht voor je. Verder is deze partner superkritisch en zegt hele onaardige dingen over je. Niet echt de ideale partner toch?

Hoe is de relatie met jouw lichaam? Luister jij naar je lichaam? Geef je jouw lichaam tijd en aandacht? Ben jij kritisch en of zeg je wel eens onaardige dingen over je lichaam?

Hoe kun je de relatie met je lichaam verbeteren?

  1. Aandacht is helend en laat energie weer stromen. Wanneer jij bewust met je aandacht naar je lichaam gaat  dan zal jouw lichaam direct reageren. Het ontspant zich en jouw energie kan beter door stromen. Je kunt je aandacht in je lichaam brengen door met je aandacht naar je adem te gaan. Voel de beweging van je adem in je lichaam en voel je lichaam van binnenuit.
  2. Luisteren naar je lichaam. We willen allemaal gehoord en gezien worden. Ook jouw lichaam. Wist je dat jouw lichaam constant met jou communiceert? Jouw lichaam wil altijd het beste voor je. Maar vaak zijn we zo druk en afwezig dat we de signalen van het lichaam niet horen. Of we horen ze wel maar hebben er geen tijd voor. Neem een moment helemaal voor jezelf, ontspan en wees stil en vraag dan aan jouw lichaam wat heb je nodig?
  3. Wees vriendelijk! Het lichaam is zo liefdevol, het heeft je in en in lief. Sluit zo meteen even je ogen en stel je dan voor dat de leukste, liefste en de mooiste persoon op aarde voor je staat. Je bent in en in blij om deze persoon te zien. Je hart opent zich en glimlacht stralend. Laat deze energie door je heen stromen, deze blijdschap! Deze persoon ben natuurlijk zelf, je hebt zojuist jezelf ontmoet. Dit verhoogd meteen de trilling in je lichaam wanneer je zo naar jezelf kijkt.
  4. Aanraking. Ieder levend wezen heeft aanraking nodig. Liefdevolle aanraking. Leg je hand op je buik, of op je hart. Kriebel over je eigen arm of hand. Masseer je benen, voeten of buik. Maak er een dagelijks ritueel van. Doe het met aandacht en liefde. Je lichaam zal je zo dankbaar zijn.
  5. Zorg. Zorg goed voor je lichaam, geef het de voeding die het nodig heeft. Jouw lichaam heeft ook beweging nodig, jouw lichaam houd van plezier, doe iets wat je leuk vind. Blote voeten in het gras, wandelen in het bos, ergens stilletjes naar vogels kijken… Allemaal manieren hoe je voor je lichaam kunt zorgen.

Geef jezelf deze vijf aandachtspunten iedere dag. Wanneer de relatie met je lichaam heel slecht is bouw dan voor ieder van deze punten een paar minuten in per dag. Hou een dagboekje bij over hoe het is en hoe jouw lichaam reageert en antwoord. Wees geduldig en blijf volhouden.

Ik hoor graag in het commentaar veld onder deze blog hoe jij de relatie met jezelf  en jouw lichaam ervaart? En hoe en of bovenstaande tips voor jou werken?

In mijn individuele begeleiding werk ik met vrouwen die het vertrouwen in zichzelf en hun lichaam kwijt zijn geraakt door ziekte of trauma. Of die de verbinding met zichzelf hierdoor kwijt zijn geraakt.
Neem gerust contact met me op als jij deze thema’s herkent en je er alleen niet uitkomt.
Je kunt me een mail sturen door hier te klikken.

<3-te groet,
Petra

2 gedachtes over “5 tips om de relatie met jezelf te helen

  1. Dansplaneet zegt:

    Hoi lieve Petra, wat een mooie blog alweer! Erg inspirerend. Bij deze mijn reactie:
    1 Aandacht geef ik aan mijn lijf door elke ochtend te mediteren en met aandacht elk deel van mijn lijf te voelen. Zo wordt ik me bewust van pijn, kou, warmte, jeuk, spanning, ontspanning, enz.
    2 Luisteren naar mijn lijf lukt me steeds beter. Alhoewel het ook nog wel eens voorkomt dat ik het wel hoor, maar er niets mee doe. Dan wordt het juist erger en krijg ik er later hoe dan ook toch echt last van 😉
    3 Wees vriendelijk lukt me ook steeds beter. Soms moet ik nog wel door een weerstand heen. Maar over het algemeen zie ik mezelf als een mooi mens. 🙂
    4 Aanraking gun ik mezelf elke avond voor het slapen gaan met massage olie en etherische oliën op mijn gezicht, buik en voeten bijv. 🙂 Daar wordt ik rustig van een dat is echt even tijd voor mezelf.
    5 Zorg voor mijn lichaam doe ik door yoga te beoefenen. Bijvoorbeeld in een heerlijke les van Petra. Hele leuke yogajuf! Je kent haar wel 😉
    Liefs
    Kim

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s